Łożyska specjalnego zastosowania.

Wśród wielu typów i rodzajów łożysk, bez wątpienia znajdziemy takie, które nie są wykorzystywane na co dzień we wszelkiego rodzaju maszynach i pojazdach samochodowych. Są to łożyska specjalistyczne, wykorzystywane w konkretnych przypadkach, kiedy zachodzi potrzeba łożyskowania danych elementów w wyjątkowy, rzadko spotykany sposób. Będą to na przykład łożyska stożkowe, czy też nawet łożyska kulkowe skośne. Warto tutaj więc dowiedzieć się czegoś więcej na temat tych właśnie łożysk, aby ostatecznie mieć podstawową wiedzę w zakresie tego, w jakich okolicznościach będą one najczęściej wykorzystywane, i jakimi parametrami będą się charakteryzować.

Łożyska stożkowe

Jeśli chodzi o łożyska stożkowe to trzeba tutaj przede wszystkim zwrócić uwagę na ich konstrukcję. Składają się one z pierścieni ze stożkowymi bieżniami oraz wałeczków w kształcie ściętego stożka. Wykonywane będą z różnym kątem działania w zakresie 10-35 stopni. Przeznaczone będą do osiowego ustawiania wału, oraz przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych, aczkolwiek o znacznie większych wartościach niż w przypadku łożysk kulkowych skośnych. W tym przypadku, podobnie jak w przypadku łożysk walcowych, dopuszczają one bardzo mały poziom niewspółosiowości wału i jego oprawy. Obecnie wytwarzane są łożyska stożkowe jednorzędowe, dwurzędowe i czterorzędowe (rzadko stosowane). Wszystkie te typy łożysk stożkowych przeznaczone będą to przenoszenia bardzo dużych obciążeń promieniowych z jednoczesnym osiowym ustaleniem wału. Warto tutaj także podkreślić, iż łożyska stożkowe mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, toteż z reguły stosowane będą dwa łożyska na jednym wale. Są to także łożyska rozłączne co znacznie upraszcza proces ich montażu.

Łożyska kulkowe skośne.

W tym przypadku, podobnie jak w przypadku łożysk stożkowych, omówionych nieco wyżej, będziemy mieć do czynienia z łożyskiem przenoszącym obciążenia promieniowe i osiowe, niemniej jednak o mniejszym natężeniu. Jeśli chodzi o rodzaje w tym przypadku, to wyróżnić możemy:

  • Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe
  • Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe
  • Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe.

Są to łożyska przenoszące obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku (poza łożyskami kulkowymi skośnymi jednorzędowymi dwukierunkowymi). Charakteryzują się bardzo duża dokładnością położenia czół pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego, co ułatwia znacznie zestawianie ich w pary podczas montażu. Wyróżnić tutaj także możemy łożyska o różnym kącie działania, stosowane w zależności od potrzeb konkretnego przypadku. Generalnie rzecz biorąc, łożyska kulkowe skośne będą wykorzystywane do osiowego ustalania wału, przy jednoczesnym przenoszeniu obciążeń osiowych i promieniowych, aczkolwiek, tak jak już wspomnieliśmy, w nieco mniejszym zakresie niż ma to miejsce w przypadku łożysk stożkowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *